Chuck logo-design
Chuck
29/03/2021

Denck

2021
Een B2B sales kanaal bouwen voor een B2C product.

Challenge

Denck Innovations is een productontwikkelingsbedrijf dat binnenkort hun eerste eigen product lanceert, genaamd de Pure-D. Een luxe toiletbril die altijd voor een frisse omgeving zorgt.

Bij de lancering van een nieuw product komt veel kijken, vooral langs de kant van het product zelf. Maar op een bepaald moment wordt er uiteraard overgegaan tot de lancering zelf en die zoektocht naar de go-to-market is minstens van even groot belang.


Solution

Een nieuw product lanceren is nooit vanzelfsprekend en een goede 'voorbereiding' is essentieel om iets tot een goede launch te brengen. Het gaat niet alleen over een plan hebben, maar ook over test-cases opstarten, pre-akkoorden afsluiten, etc.

Eenmaal de launch dan daar is, is het van belang om een duidelijke go-to-market te hebben. Ondanks we hier een B2C product hebben, bleek een B2B sales kanaal de meest logische oplossing. Uiteraard komt hier een intense flow bij kijken die bestaat uit leads, business model, pitch, sales (agents), etc. We hebben deze flow in kaart gebracht om een volledig overzicht te hebben hoe de acquisitie tot stand zal komen, niet alleen vanuit operationeel oogpunt, maar ook financieel.

Een acquisitieflow en kost die steek houdt

Vele bedrijven hebben als uitdaging om meer klanten te vinden, maar vaak is dit een gevolg van onvoldoende inzicht in hoe de klanten tot bij hen geraken, zowel op proactieve- als reactieve manier, en het bijhorende kostenplaatje. Als er een duidelijk verhaal is met een gefundeerd prijskaartje, kan je op elk moment meer klanten vinden.

Alles begint bij het opstellen van een acquisitieflow, maar daar stopt het niet. Bij elke stap stilstaan, kijken wat de specifics zijn en de mogelijke resultaten/conversies die daaruit kunnen volgen, is essentieel om de totale acquisitie kost te gaan bepalen.

Uiteraard is de realiteit altijd complexer en zijn er vele parameters die invloed hebben op de volledige flow, maar het is net vanuit overzicht dat diepgang mogelijk is.


De 'focus aanpak' kiezen

Ondanks we in een tijd van experimenteren leven, wordt dit vaak verward met alles proberen. Kiezen voor een paar duidelijke richtingen en hierbinnen heel bewust experimenteren is uiteraard essentieel. Echter is het bepalen van de key channels en hier alle effort in steken van enorm belang, daar je tijdens een launch maar op zoveel pijlers kan schieten. En wie alles probeert, doet niets. We hebben ons gefocust op één flow volledig in kaart te brengen en hier rond te gaan bouwen..