The Golden Circle als leidraad voor jouw organisatie
18/12/2020
73,1% van de Vlaamse KMO’s geeft aan te willen groeien, maar de meeste blijven klein.
We vernamen overlaatst in een paper van UGent dat 73,1% van de Vlaamse bedrijven de intentie heeft om te groeien, groei gedefinieerd in typische metrics zoals het aantal medewerkers, revenue, etc.
In het 'KMO Rapport 2019' van UNIZO stond dat van alle bedrijven slechts 7,7% 1 tot 4 medewerkers tewerkstelt en 4,3% tussen de 5 en 49 personeelsleden heeft. Dit maakt dat 95,7% van de Vlaamse KMO's minder dan 5 medewerkers tewerk stelt.
Op zich geen verschrikkelijke cijfers maar
de realiteit staat wel haaks op de intenties. Vaak start een bedrijf met iemand die een echte skill heeft en het op zijn/haar manier in de wereld wil zetten waarbij de groei 'organisch' komt en de uitvoering ad-hoc verloopt. Goede manier om te starten, maar niet om te groeien (Definieer zeker wat 'groei' voor jou betekent).
6 typische uitdagingen
Geen duidelijke visie én aanpak rond groei
Als organisatie één duidelijke visie hebben, die vertalen naar een missie met een pragmatisch plan is niet iedereen gegeven. Toch ligt dit vaak aan de basis van problemen of succes.
Het ontbreken van interne structuur en overzicht
Een gezonde flexibiliteit moet er altijd zijn, maar chaos heeft zelden een langdurig en positief effect met zich meegebracht.
Uitdagingen op het niveau van teams
Vandaag de dag zijn de mensen meer en meer een USP dan ooit tevoren. Technologie is zo democratisch dat bijna elk bedrijf, hoe groot of hoe klein ook, toegang heeft tot dezelfde tools en informatie. Het zijn de mensen die het verschil maken.
De lage voorspelbaarheid in het aantal klanten en omzet
De juiste kanalen opzetten die enorm objectief in kaart zijn gebracht om omzet en klanten voorspelbaar te maken ligt aan de basis van schaalbaarheid, want wie zijn klanten niet snapt, heeft geen bestaansreden.
Onvoldoende leadership- en management skills
Veel ondernemers groeien vaak vanuit een bepaald idee, skill of iets dergelijks, maar dat maakt niet dat het ook altijd de beste leiders zijn. Het aanscherpen van ook die communicatieve skills is een énorm belangrijke.
Er wordt te weinig tijd besteed aan innovatie
Nog nooit zijn er zoveel grote bedrijven voorbij gestoken door kleine en innovatie bedrijven. Nog nooit zijn bepaalde modellen zo snel verouderd geworden. De trend voor blijven, en er niet door ingehaald worden, is essentieel!
Samengevat: Het bedrijf is geen schaalbare omgeving.
De 6 stappen van bedrijven die wél groeien
Het begint bij het specifiek bepalen van waar je naar toe wil. Vervolgens wordt de organisatie, of een onderdeel daarvan, in kaart gebracht om zo pijnpunten en opportuniteiten bloot te leggen.
Rome was niet in één dag gebouwd, dus kies max. 1 tot 2 prioriteiten.
De vertaalslag leggen van strategie naar uitvoering is één van de key-items. Dit is de uitgestippelde route tussen ‘hoe de organisatie nu is’ en ‘waar ze naar toe wil’.
Een high-level overview in de tijd waar projecten en/of doelstellingen aan vasthangen die worden uitgediept in behapbare stappen.
Een idee hebben of een fantastisch plan is één zaak, maar de uitvoering bepaalt uiteindelijk alles: Execution is king!
Zoek een manier die methodologisch en praktisch is en die voor jouw organisatie werkt.
Raadpleeg externe specialisatie wanneer het nodig blijkt.
Geen enkel plan is perfect, reality is messy dus bijsturen gebaseerd op een mix tussen data, inzichten en intuïtie is telkens opnieuw noodzakelijk.
Wees flexibel!
Scaling is uiteraard het ongoing thema doorheen het process maar toch bestaat het gevaar om het doel uit het oog te verliezen.
De focus moet blijven op het constant omzetten van optimalisaties en innovaties in resultaat.
Niets is klaar en zeker niet in onze snel evoluerende maatschappij.
Een attitude van continuous improvement & innovation is essentieel om relevant te blijven.
“In 1935, the life expectancy of an S&P 500 company was 90 years. By 2010, it was 14 years and studies show that it’s getting even shorter.”
– McKinsey & Company
De stappen op zich zijn vrij high-level, maar dat is ook een sterkte aangezien dit model het mogelijk maakt om op elk probleem toe te passen. Uiteraard kan het zoeken zijn hoe de invulling er uit ziet. Je omringen met de juiste mensen en partners is essentieel. Als je deze mensen niet intern hebt, kunnen wij helpen.
Heb je ook het gevoel MidStream te zitten?
Bel of mail ons en we zetten graag een eerste gesprek in om te kijken of we de geschikte partner zijn.