De Golden Circle van Simon Sinek is ondertussen een enorm gekende tool, alhoewel enorm eenvoudig. Het is een manier van een boodschap over te brengen door helderheid focust op mensen te inspireren, wat ingezet kan worden voor met klanten te spreken, jouw medewerkers en partners, etc.
De case die Simon Sinek maakt is dat de echte ‘leaders’ van deze wereld, mensen of organsaties, hun boodschap op een bepaalde manier naar buiten brengen en dat dit een onderdeel is van hun reden tot succes.
Hoe wij het bij MidStream zien, is dat het vooral een handig framework als leidraad bij keuzes te maken. In je bedrijf moet je constant keuzes maken over welk businessmodel en product/dienst je gaat maken, hoe je aan marketing gaat doet en de sales flow er uit ziet, hoe je wil dat de bedrijfscultuur er uit ziet en welke positie iedereen inneemt.
Hoe we keuzes maken, wat we voelen, etc. wordt gestuurd door ons ‘limbisch brein’. Het is het centrum van ons gevoel van ‘vertrouwen’, zowel ten aanzien van andere als ons ‘gut feeling’.
Het is onze 'waarom' die voornamelijk aanspreekt tot dit limbisch brein. Het tweede onderdeel is de ‘hoe’, alhoewel dit al meer overgaat naar onze neocortex.
Onze neocortex is het ‘nieuwste’ deel van ons brein (vanuit biologisch perspectief) wat instaat om complexe berekeningen te doen, over de toekomst na te denken, etc.
Kort samengevat, alles wat wij ‘rationeel’ noemen. Het ‘wat’ onderdeel correleert het meest met dit brein.
Een quote van Simon Sinek die over het limbisch brein spreekt en glashelder overbrengt wat de impact is van het spreken over de ‘why’: In other words, when we communicate from the outside in (what-how-why), yes people can understand vast amounts of features & benefits, facts and figures.. it just doesn’t drive behavior.
Het is door onze waarom helder te doen terugkomen in alles wat we doen, dat we mensen kunnen aansporen om zich te verbinden met ons. Het kan dan gaan over in ons bedrijf te willen werken, iets te willen kopen van ons, fan zijn (Kijk naar Tesla), etc.
Start with why.
Denk eens goed na wat jouw ‘waarom’ is en uiteraard jouw ‘hoe’ en ‘wat’. Door deze oefening eens te doen, doe je niets mis en wie weet gaat voor extra duidelijkheid zorgen.
Het is uiteraard een licht utopisch model, maar het zorgt ervoor dat bij keuzes maken er telkens terug geredeneerd wordt vanuit de basis. Als je je ‘waarom’ overal in wil laten doorvloeien, wordt bepaalde keuzes maken enorm eenvoudig. De soort partners waarmee je wil samenwerken, hoe een marketing actie er moet uitzien, waar de nadruk wordt op gelegd, hoe het bedrijf gestuurt wordt, etc.
Leg de basis goed en de rest zal volgen.
PS. Je kan The Golden Circle toolbox gewoon gratis downloaden op de site van Simon Sinek.