The Golden Circle als leidraad voor jouw organisatie
18/12/2020Een overzicht van jouw business model met BMC
06/01/2021
Doelen stellen is goed, ze nastreven is beter.
Iedereen binnen de organisatie werkt gegarandeerd aan de ‘business as usual’, want dit is gewoon uitvoeren wat het bedrijf doet. Maar toch is er altijd in het achterhoofd (of soms op de voorgrond) de nood aan ‘de dingen beter te doen’. Dit kan gaan van een betere werkomgeving creëren, geoptimaliseerde processen of zoeken naar manieren om beter met jouw mensen te kunnen samenwerken tot als bedrijf willen groeien en innoveren.
Kort samengevat is er naast de ‘business as usual’ de nood om de status quo uit te dagen en als bedrijf vooruit te gaan. Wat opvalt is dat dit zelden een prioriteit is door de enorme werkdruk, te weinig tijd of geen goede manier om dit aan te pakken. Dit is waar de OKR’s mee kunnen ondersteunen door een leidraad te zijn om actief de doelen na te streven.
Objective Key Results of kort gezegd, OKR's
OKR’s, wat staat voor Objective Key Results, is een model ontworpen door Andy Grove binnen Intel, maar vooral door John Doerr bekend geworden en gebruikt door vele bedrijven, klein en groot, waaronder gekende giganten zoals Netflix & Google.
Goede OKR’s bestaan uit 3 lagen, zijn altijd ondergeschikt aan ‘het ultieme doel’ en beperkt in tijd, bv. 3 maanden.
Het Ultimate Goal is het eenvoudigste daar dit vaak synoniem is met de missie en bestaansreden van het bedrijf. Het is jouw reden om origineel het bedrijf te zijn opgestart, bv. ‘Entertain the world’ (Netflix).
Objectives zijn ambitieuze doelen maar met een duidelijke richting/kader en hebben een grote slaagkans, maar niet 100%. Een voorbeeld kan zijn om ‘de nummer één binnen HR-dienstverlening te worden’ maar kan ook ‘meer ecommerce omzet’ is er één. Afhankelijk van het objective zal ook de periode worden gezet. Het meest courant is om 2 tot 3 objectives te hebben, wij raden wel aan focus te kunnen behouden, op 3 maanden.
Key Results zijn de meetbare eenheden om objectief te kunnen beoordelen of een ‘Objective’ een succes was of niet. Vaak wordt er gewerkt met 3 tot 5 Key Results per Objective. Een voorbeeld van Key Results zijn ‘10% meer inkomende leads’, ‘15% hogere retentie bij bestaande klanten’, ‘2 nieuwe medewerkers aannemen’, ‘de leveranciers kost doen dalen met 8%’, etc. Key Results focussen dus echt op de resultaten.
Om de Key Results te kunnen behalen, zal er gewerkt worden met Initiatives. Dit zijn de werkelijke ‘actionables’ of ‘to-do’s. Het is belangrijk om de Key Results te gaan vertalen naar duidelijke stappen om zo de ‘vaagheid’ weg te werken en effectief aan de slag te kunnen met de doelen.
Het is belangrijk om de stappen te verkleinen van Initatives ‘tot waar het nuttig is’. Je kan ‘grotere’ initatives opzetten zoals ‘een nieuw marketingplan’, maar kan je dit ook nog eens onderverdelen in ‘digital marketing strategie, offline marketing en sales flow’ etc. Een goede tip is om wekelijks 30min samen te zitten en kort te overlopen wat afgelopen week goed is gegaan en wat er gepland staat om komende week te doen. Zo blijft het overzicht behouden en kan er bijgestuurd worden indien nodig.
Een duidelijke voorbeeld
1) Het Ultieme Doel van het bedrijf is om ‘hondeten te maken dat vóór honden is, lekker en gezond’.
2) Het bedrijf wil schalen, dus begint te focussen op de salesfunnel. Ze hebben het ‘Objective’ om ‘meer business te behalen met bestaande klanten’. Dit willen ze op 3 maanden doen.
3) De Key Results zijn ‘20% meer referrals’, ‘10% verhogen van aankooptotaal per klant’ en ‘het heraankopen na de eerste keer verhogen tot 6 op 10 klanten’.
4) De Initiatives zijn ‘nieuwe marketingactie opzetten rond referrals’, ‘een related item opzetten in het winkelmandje’ en ‘een nieuwe flow opzetten voor wat er gebeurd na de eerste aankoop’.
5) Ze zitten elke maandag samen om de stappen rond de Initiatives in kaart te brengen. De twee hoofdvragen zijn ‘Wat is er vorige week gelukt?’ en ‘Wat doen we deze week?’.
De kunst om dit systeem te doen werken is om goede Objectives te zetten met duidelijke Key Metrics en de Initiatives goed op te volgen. Maak het niet te moeilijk en probeer niet te micromanagen. Het doel is om duidelijkheid te bieden over het werken aan de doelen, niet meer, niet minder.
Er zijn ook enkele online tools (de meeste gratis voor kleine gebruikers) zoals Perdoo en WeekDone die het opvolgen van de OKR’s vereenvoudigen. Het is helemaal niet nodig om zo’n tool te gebruiken, maar wie weet kan het helpen. Als je je nog verder wil verdiepen, kunnen we ook zeker het boek ‘Measure What Matters’ aanraden.
Doelen zetten zijn belangrijker, maar ze effectief nastreven en behalen is nog belangrijker. OKR’s zijn zeker niet hét antwoord, maar kunnen wel een goede aanzet zijn.
Heb je ook het gevoel MidStream te zitten?
Bel of mail ons en we zetten graag een eerste gesprek in om te kijken of we de geschikte partner zijn.